Akademiska tjänster & björntjänster

Under det senaste decenniet har Den Västerländska Mysterietraditionen blivit mer erkänd som ett ämne att studera och forska i på en akademisk nivå. I Sverige finns det en flora utav kurser kopplade till olika esoteriska strömningar. Man kan ta en grundkurs i religion, förkovra sig i den moderna häxrörelsen, gnostiska texter, hermetiska ämnen eller i princip vad som helst. Man kan till och med studera obskyra grimoirer, magiska system och alkemiska processer.

På tidigt 2000-tal såg det lite annorlunda ut, det fanns helt enkelt inte ett lika stort utbud av eller tillräckligt stor tolerans för ett akademiskt studium av annorlunda eller oliktänkande andliga traditioner utöver den exoteriska religionen. Om man ville studera något annat än de stora världsreligionerna så skulle man ha en väldigt god anledning till detta, i alla fall om man ville ha kvar någon form av kredibilitet inom den akademiska världen. Men tiderna förändras och numer görs det stora akademiska framsteg i kartläggandet av andliga traditioner, datering och geografiskt ursprung av gamla dokument och analyser av ockulta vetenskaper och deras påstådda funktion och historiska betydelse.

Akademiska framsteg är naturligtvis både intressant och en tillgång för esoteriska utövare utanför den akademiska världen. Dokument som tidigare antagits vara försvunna eller obegripliga kan helt plötsligt se dagens ljus då någon professor lyckats med att hitta en lunta i ett gammalt, dammigt bibliotek och dessutom lyckats med att tyda den. Sådant sker hela tiden numer och ofta läggs det upp både bilder och förklarande texter direkt på nätet. Allt har blivit väldigt lättillgängligt för oss.

Detta är naturligtvis fantastiskt…eller är det verkligen det och för alla?

Det finns en risk att vi som aktiva utövare och en del av en levande tradition endast blir föremål för egna eller andras akademiska ambitioner och granskningar. Akademiska studier presenterar en bild av det som man har lyckats att fastställa genom bevis. Man tar i princip nästan aldrig med organiska eller subjektiva upplevelser och erfarenheter. Detta ligger i mångt och mycket utanför den akademiska världen. Den rent personliga upplevelsen och de erfarenheter som skapats genom densamma har ersatts med kall logik, objektiv evidens och intellektualiserande förklaringsmodeller. Detta är naturligtvis i många fall en styrka då man även utanför sig själv och eget tyckande kan komma överens om vissa ”sanningar”. Att man på ett objektivt sätt kan granska den tradition som man är en del utav och rent av lära sig något nytt. Faran ligger i den enskilda utövarens urskiljningsförmåga. Som utövare är det viktigt att kunna skilja på objektivt och subjektivt synsätt, men ännu viktigare är förmågan att kunna veta NÄR man ska inta de två olika synsätten.

Den tradition som vår Orden förvaltar bygger på en modell där medlemmen gradvis blir medveten om den andliga sidan i livet och världen och hur man kan närma sig denna. Detta sker dels genom teoretisk kunskap men framförallt genom praktiska gradinitiationer vars effekt leder till en personlig erfarenhet och andlig upplevelse. Denna högst personliga upplevelse löper en stor risk att bli söndersmulad av en alltför stor intellektuell fokusering. I försöket att förstå och objektivt bevisa vad man har upplevt så sönderanalyserar man det hela. Kvar blir en kall och i värsta fall avstannad andlig process.

Så hur bör man då se på esoteriska läror och akademiska studier av dessa? Det handlar såklart om att hitta en balans mellan just personliga upplevelser och objektiva sanningar. Som initierad bör man hålla sig på stigen som varken viker av mot höger eller vänster, mellan Pelarna så att säga. Hur man lyckas med detta är upp till var och en att upptäcka, men först måste man finna stigen…och lära sig att inte förväxla Kartan med Verkligheten.

Årets Höstdagjämning nalkas och som avslutande ord vill vi fråga dig käre läsare om huruvida du denna gång vill gå ut i naturen för att på riktigt uppleva årstidens alla skiftningar eller om du hellre vill läsa naturvetenskapliga uppsatser som förklarar varför skogens träd fäller sina löv?

Lämna en kommentar

Under Okategoriserade

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s